Trendwatcher Herman Konings:
‘De toekomst van de kinderopvang is een digitaal dieet’

‘De snelheid van veranderingen verandert.’ Zo opende trendwatcher en psycholoog Herman Konings van het Antwerpse trend- en toekomstonderzoeksbureau Pocket Marketing/nXt zijn lezing op de Landelijke Bijeenkomst van de bdKO op 1 november 2012. Met veel vaart, humor en talrijke voorbeelden liet hij de aanwezige directeuren zien welke trends hij signaleert en wat de gevolgen zijn voor de kinderopvang. ‘Vraag mensen niet over de toekomst’, zei Konings provocerend en vervolgens liet hij zien dat veel mensen bepaalde ontwikkelingen en innovaties afwijzen en na een paar jaar toch oppikken. Hij noemde als voorbeeld de mobiele telefoon. In 2000 zei ongeveer een derde van de Nederlanders geen mobiele telefoon te willen, nu heeft 93 procent er één.

Wetenschappers zijn volgens de Antwerpse trendwatcher beter in staat om in de toekomst te kijken. Onderzoeksgegevens kunnen namelijk helpen om trends te ontdekken. Met cijfers probeerde hij het gedrag van babyboomers te verklaren. ‘Babyboomers willen jong sterven, maar zo laat mogelijk. Als deze generatie stopt met werken hebben ze 45 uur extra per week om hun geld uit te geven. Deze generatie heeft geen weerstand gekend en is niet zuinig zoals hun ouders die de oorlog hebben meegemaakt. Ze consumeren veel en als ze met pensioen zijn, gaan ze veel op vakantie. Dit betekent dat ze niet meer zo vaak kunnen oppassen op hun kleinkinderen.’

Landelijke bijeenkomst bdKO 1 november 2012
Landelijke bijeenkomst bdKO 1 november 2012
Landelijke bijeenkomst bdKO 1 november 2012

De generatie die de kinderopvang tot hun klanten kan rekenen betitelde Konings als flexistentialisten. ‘Zij zijn flexibel, verdienen meer dan hun ouders, maar moeten dit besteden aan hun huis en andere voorzieningen. Dit betekent’, vervolgde hij. ‘dat ze een gebrek aan geld hebben. Dit, maar ook het feit dat ze hun kind later willen ophalen, zijn trends waar de kinderopvang ook rekening mee zal moeten houden.’

Opvallend was Konings pleidooi voor een ‘digitaal dieet’. Hij signaleert dat veel kinderen al vanaf zeer jonge leeftijd spelen met digitaal speelgoed. Als voorbeeld noemde hij een digitaal poppenhuis. Volgens hem schaadt dit de ontwikkeling van kinderen. Ze moeten zich bij wijze van spreken pijn kunnen doen aan de rand van een echt poppenhuis om zich optimaal te kunnen ontwikkelen. ‘We moeten kinderen voor hun eerste levensjaar niet overspoelen met bits en bytes’, hield hij de zaal voor en eindigde met: ‘Het is jullie uitdaging

Klik hier voor de presentatie van Herman@bdKO.
Zie ook www.nxt.be.