Terwijl termen als bullet coffee, biohacken, deep fakes, Generatie Z en woke washing ons om de oren vlogen, waren de genodigden vooral heel blij elkaar weer fysiek te kunnen ontmoeten. Niks digitaal! Daarbij was het weer prachtig en Landgoed Sandenburg fantastisch, zeg maar gerust picture postcard waardig.

Welkom in de wondere wereld van digitalisering & techniek en van onze digital natives

Na de ALV volgde een korte pauze en hierna vertelde landgoedeigenaar Laura Lynden van Sandenburg, met enorme passie en bevlogenheid over het familiebezit van haar man, want zij is ‘maar’ van de koude kant, vertelt zij lachend. Rond 1300 bestond het landgoed uit een Middeleeuwse toren waar de familie in de zomer op vakantie ging. Rond 1860 kwamen daar meer torens en gebouwen met allerlei ‘gedoetjes’ bij. Het kasteel is er qua uitstraling dan ook niet één uit een dozijn en wordt in de omgeving  liefkozend de ‘suikertaart’ genoemd. Ook het Koetshuis, de Oranjerie en de Poortwachters woning zijn in die tijd gebouwd. Het landgoed is toen heel lang zo gebleven. Tot 25 jaar geleden stonden in de orangerie zelfs de tropische planten nog binnen. Maar er moest een nieuw businessmodel komen om het landgoed te herstellen, want alles was vervallen. En zo is het landgoed nu veranderd in een prachtige plek om te trouwen of om conferenties en andere events te houden. De landgoedeigenaar sluit ook weer lachend af met het verhaal dat haar man, net als de leden van de bdKO, dol is op ‘kuikens’. Maar daarmee bedoelt zij letterlijk kuikens. Alle vogels die in weelde op het landgoed rondlopen, zoals de pauwen, verzorgt haar man liefdevol vanaf het ei tot het kuiken met broedkasten in de kelder en op maat getimmerde nestkastjes per soort.

De beste oplossingen beginnen bij een probleem

De korte biologische inleiding over de eieren en de kuikens, bracht ons naar biohacker en toekomstdenker Peter Joosten. Dit supermens, dat bedrijfskunde en journalistiek heeft gestudeerd in Groningen, gaf ons een kijkje in de toekomst en liet ons snuffelen aan de term biohacken. Door tijdens een van zijn eerste banen betrokken te zijn geweest bij het digitaliseren van papieren vergaderstukken naar digitale stukken op de Ipad, werd zijn interesse in digitalisering nog meer aangewakkerd. En nu hoeft hij nooit meer een bankpas mee te nemen en zijn visitekaartje kun je aan de hand scannen. Met twee geïmplanteerde chips, één in elke hand, kan hij zo de deur uit.

De definities voor biohacken lopen uiteen. Van ‘klooien aan je lichaam’ tot het optimaliseren van je leven met biologie, techniek en doe-het-zelfwetenschap. “Biohackers proberen de grenzen van de menselijke capaciteit op te rekken”, legde Peter al eerder uit in het programma Met het Oog op Morgen. Je kunt al makkelijk met biohacken bezig zijn. Denk bijvoorbeeld aan bullet proof koffiezetten. Een trend overgewaaid uit Amerika. Het is niet meer dan koffie, met als toevoegingen MCT-olie en kokosolie, even in de blender, met een  geweldige concentratie tot gevolg… Heel wat mensen zweren erbij.

Let’s get digital

Joosten laat een filmpje zien van circa 25 jaar geleden waarin een reporter aan willekeurige mensen op straat vraagt of ze een mobiele telefoon zullen nemen. Er is er geen één die zegt er één te willen.
Na de mobiele telefoon hebben er nog zoveel digitaliseringen plaatsgevonden. Denk maar aan het reisbureau dat is vervangen door Booking.com, de acceptgiro voor het tikkie/app/bitcoin. Maar ook de digitale bel en de rolodex (de rolo-wat?) waar we nu bijvoorbeeld WhatsApp voor hebben.
Ook binnen de kinderdagverblijven is er veel veranderd. Zo is er een ouderapp, een digitaal planningssysteem, zijn er online opleidingen en wordt er gebruik gemaakt van smartboards. Maar ook WhatsApp en social media worden ingezet.

Maar hoe digitaal bewust ben je

Zie je kansen, mogelijkheden en gevaar? In tweetallen overlegde men twee minuten over hoe digitaal bewust men zichzelf ziet. Iedereen is dagelijks wel digitaal actief bezig. De een heeft zelfs een volledig digitaal huis. Heel fijn, tot de wifi wegvalt. En het implementeren van nieuwe systemen, online cursussen aanbieden, men kijkt er niet meer van op. Maar waar iedereen het wel mee is en wat een groot punt van zorg is, is de privacy van de kinderen en het personeel. Hoe en waar sla je die veilig op? Daarop inspringend vraagt Joosten zich ook af van wie bijvoorbeeld de data is die in de ouderapp staat. En wat er gebeurt met die data als de ontwikkelaar van de app failliet zou gaan?

What the hack

Ook met het delen op social media moet men misschien wel voorzichtiger omgaan. Voor je het weet wordt je gespamd met mails van producten waar je niet op zit te wachten, maar waarvan de algoritmes hebben bepaald dat jij dat product met jouw social media gedrag hoogstwaarschijnlijk gaat kopen.
En wat dacht je van een deepfake filmpje waarin jij opeens dingen vertelt die helemaal niet uit jouw mond zijn gekomen. Dat is tegenwoordig zo gemaakt en nog levensecht ook.
Ook wees Joosten nogmaals op de verkoop van de data die algoritmes verzamelen. Naar wie gaat dat dan? Of als een site gehackt wordt, waar komt jouw informatie dan terecht? Hij wees er terecht op dat er goed nagedacht moet worden over privacy en AVG, gebruik en eigendom van data, informatiebeveiliging en transparantie.

Digitalisering in de toekomst

Fitbits en andere sporthorloges zijn niet meer weg te denken. Maar hoeveel zou je van jezelf willen meten, vroeg Joosten aan de aanwezigen in de zaal? Terwijl iedereen ging staan, gingen bij 20% de eersten al zitten. En bij het oplopen van de percentages daalde het aantal geïnteresseerden ook snel. Uiteindelijk bleef er één persoon over die wel 100% van zichzelf zou willen meten. Een interessante uitslag.
Andere ontwikkelingen waar we niet omheen kunnen zijn robotisering en het verdere gebruik van chips. Robots worden nu al ingezet voor entertainment, socialisatie, educatie en consultatie. Er zijn zelfs robots die met jouw stem een verhaaltje kunnen voorlezen. Of ze ook ‘stemmetjes’ kunnen? Dat kon Joosten ons niet vertellen.

Technologie als middel

Joosten verloot met een korte quiz zijn boek Supermens. Ellen Nelissen is de gelukkige winnaar. Hij sluit zijn verhaal af met de vraag: waar draait het nou eigenlijk om? Soms loopt hij hard met zijn fitbit, de andere keer zonder maar mét zoontje Hidde. Hij geeft aan dat technologie moet worden ingezet als middel en niet als doel. Menselijkheid blijft, naast digitalisering, heel belangrijk.

Generatie Z en jouw organisatie

Na een heerlijke barbecue in de tuin bij de Orangerie, vertelde Jahkini Bisselink ons alle ins en outs over de wereld van Generatie Z, de geborenen tussen circa 1995 en 2015. Zij wist als ervaringsdeskundige heel goed te vertellen wat generatie Z bezighoudt, hoe ze denkt en waar ze behoefte aan heeft. In 2025 zal zij zelfs een kwart van de arbeidsmarkt innemen.

Vierde industriële revolutie

De fysieke, biologische en digitale wereld  zullen verder met elkaar versmelten. Kunstmatige intelligentie is daarbij een van belangrijkste aspecten . Een eigenschap van Generatie Z is dan ook dat zij phygital is. Zij switcht van medium naar medium van fysiek naar digitaal. Zij wil daarnaast onbeperkt toegang hebben tot allerlei informatie en zelf beslissen hoe lang iets ergens zichtbaar is. Denk bijvoorbeeld aan de Instagram stories die na 24 uur niet meer zichtbaar zijn.
Een andere eigenschap is dat deze generatie echt bestaat uit ondernemende types. Maar liefst 46% heeft een ‘side hustle’ naast een baan en 70% wil dit voor 2022 hebben. Zij wil meedenken en mee beslissen. Op meerdere fronten actief zijn. Zij blijft ook niet lang hangen in een baan, na iets meer dan twee jaar houdt ze het voor gezien en gaat op zoek naar een andere uitdaging. Dit wil niet zeggen dat zij nooit meer terugkomt bij een eerdere werkgever, als de voorwaarden en de uitdagingen goed zijn, dan staat zij daar absoluut voor open.

Ethisch kompas

Doordat deze generatie helemaal is versmolten met de digitalisering groeit zij op met een soort ethisch kompas. Zij weet goed wat wel en niet kan binnen social media en op het internet en dat laat zij duidelijk merken. Het is een uitgesproken generatie. Ze laat zich niet zomaar met een kluitje in het riet sturen. Empathie is zo’n beetje de belangrijkste voorwaarde waar een werkgever aan zou moeten voldoen. Zorg dragen voor een stabiele mentale gezondheid is zo’n beetje prio 1.
Dus door de goede vragen te stellen en niet alleen rationeel maar ook emotioneel met deze generatie om te gaan, is er een goede kans dat zij ook binnen de kinderopvang langer actief zullen zijn en blijven.

Beide sprekers kregen als dank voor hun geweldige presentaties het boek ‘Het begin van alles’. Hierin gaat het juist niet om de toekomst, maar om een revolutionaire herziening van de geschiedenis van de mensheid. Heel benieuwd hoe beide na het lezen van deze bestseller denken over de digitalisering en alle pro’s en cons.