
Workshop crisiscommunicatie en – management 24 maart 2026
“Rust en regie bij crisis in de kinderopvang”
‘Het was fijn dat het heel specifiek voor de Kinderopvang was. De voorbeelden zijn dan dicht bij huis.’
‘Mooie mix van theorie en praktijk, handige voorbeelden en fijn om dit ook uit te wisselen met collega’s uit het werkveld’.
In deze interactieve en praktijkgerichte workshop leer je hoe jij je als directeur of locatiemanager kan voorbereiden op een crisis, hoe jij jouw organisatie in crisistijd goed kan laten functioneren, en hoe je helder en empathisch communiceert met ouders, medewerkers en andere betrokkenen.
De nadruk ligt op praktisch handelen, regie houden en vertrouwen uitstralen.
Na afloop van de workshop:
● Weet je waarom voorbereiding op crises essentieel is binnen de kinderopvang.
● Heb je inzicht in hoe je jouw organisatie kan inrichten tijdens een crisis (wie doet wat).
● Ken je de basisprincipes van crisiscommunicatie: doelgroepen, doelen en strategie.
● Heb je geoefend met besluitvorming en communicatie onder druk.
Opzet en programma
1. Bewustwording: “Het kan ook bij ons gebeuren”
De workshop start met herkenbare situaties uit de kinderopvang, zoals een incident op locatie, een gezondheidsprobleem of een misverstand op sociale media. Samen onderzoeken we wat zo’n gebeurtenis met je doet als directeur en wat ouders, medewerkers en media op dat moment van je verwachten.
Kernboodschap: een crisis overkomt je, maar je kunt je er wél op voorbereiden.
2. Crisismanagement: organiseren van rust en regie
In dit onderdeel ontdek je hoe je de regie kunt houden in het eerste uur van een crisis. We bespreken de basisstappen in crisismanagement en verkennen hoe een crisisorganisatie binnen de kinderopvang eruit kan zien. Aan de hand van een korte casus bepaal je samen met de andere deelnemers wie welke rol heeft en wat er als eerste moet gebeuren.
Kernboodschap: duidelijke rollen en afspraken voorkomen paniek en misverstanden.
3. Crisiscommunicatie: duidelijk, empathisch en doelgericht
Communicatie is cruciaal in een crisis. In dit onderdeel behandelen we de basisprincipes van crisiscommunicatie:
● Wie zijn je doelgroepen (ouders, medewerkers, inspectie, gemeente, media)?
● Wat wil je bereiken met je communicatie (rust, vertrouwen, duidelijkheid)?
● Hoe formuleer je een kernboodschap die past bij de situatie?
Je oefent met het opstellen van een eerste reactie op een crisissituatie en je ontvangt feedback op toon, helderheid en effect.
Kernboodschap: goede crisiscommunicatie draait om eerlijkheid, snelheid en empathie.
4. Afronding en actieplan: van inzicht naar aanpak
De workshop sluit af met een korte reflectie: wat ga ik morgen concreet doen om mijn organisatie beter voor te bereiden? Iedere deelnemer formuleert drie acties die direct toepasbaar zijn in de eigen praktijk.
De training wordt verzorgd door Dianne Deurloo, specialist in crisiscommunicatie van Sensus Communicatie.
Datum en tijd
24 maart 2026 9:30-12:30 uur (inloop vanaf 9:00 uur)
Locatie
We zijn te gast bij KidsKonnect, WTC Almere, PJ Oudweg 4, Almere (gelegen naast het station).
Deelnamekosten en aanmelden
Deelname kosten zijn € 180- pp. Aanmelden? Stuur een mailtje naar bureau@bdko.nl o.v.v. ‘Crisiscommunicatie’ of bel naar 079 363 81 02.
Annuleren kan uitsluitend schriftelijk tot uiterlijk 9 maart 2026. Kosteloos annuleren ná 9 maart 2026 is niet mogelijk. Wel is het mogelijk om je na deze datum te laten vervangen door een collega.