Strategie en positionering

Nodig eens een wethouder uit

Door Marjan Boonzaaijer

Dag in dag uit praten wethouders met hun ambtenaren, met adviseurs, met andere bestuurders en raadsleden. Wie ontbreken er? De mensen voor wie ze het allemaal doen. Wethouders hebben behoefte uit hun bubbel te breken. En daar kun jij ze bij helpen. Simpelweg door hen bij jou uit te nodigen. Het werkbezoek is een onderschat […]

Download

Een uniek kijkje achter de schermen van de Tweede Kamer

Door Marjan Boonzaaijer

– Den Haag, 7 november 2018- Vanuit mijn bestuurlijke functie bij de beroepsvereniging directeuren kinderopvang (bdKO) ben ik al een aantal keren in gesprek geweest met Tweede Kamerleden van diverse partijen. Zo sloot ik in juni met een groepje directeuren bij een zogenaamde ‘Aan tafel met…’ bijeenkomst aan bij René Peters (CDA). Hij heeft kinderopvang […]

Lees meer

Ook gemeenten willen de ontwikkeling van kinderen faciliteren

Door Marjan Boonzaaijer

Een goede relatie met de gemeente is voor kinderopvangorganisaties van strategisch belang. Waarom eigenlijk? Wat hebben wij nodig van de gemeente en wat hebben wij te bieden? Een impressie.

Download

How Design Thinking Is Improving Patient-Caregiver Conversations

Door Marjan Boonzaaijer

Technical developments tend to grab the headlines in health care. Predictive analytics, telemedicine, electronic health records — technology is rightly seen as a transformative force in health delivery. But it’s not the only one. At Rotterdam Eye Hospital, hospital administrators have found that through their ongoing design-thinking program, lower-tech measures can also improve health care. Read […]

Download

Kijk vooruit en benut de kansen!

Door Marjan Boonzaaijer

De wereld om ons heen verandert snel, sneller dan voorheen. Hoe zorg je als directeur/ bestuurder dat je aangesloten blijft op een onbekende toekomst? En vooral: hoe zorg je ervoor dat normale mensen buitengewone dingen doen om daarmee het verschil te blijven maken? De bottleneck zit in de menskant.

Download

Jeugdzorg op de kaart

Door Marjan Boonzaaijer

Handreiking voor lokale lobby rond gemeenteraadsverkiezingen

Download

Keuzes maken staat centraal bij klantbeleving

Door Marjan Boonzaaijer

In samenwerking met adviesbureau N3Wstrategy organiseerde de bdKO op donderdag 1 februari 2018 de Belevingsdag Customer Excellence over klantbeleving. ‘Klantbeleving is 30 procent feiten en 70 procent gevoel’. Over de problemen van de Rotterdamse Markthal is in de media de laatste jaren regelmatig geschreven. Hoewel nog altijd veel mensen de unieke hal weten te vinden, […]

Download

Lobbyen is een handig instrument voor de kinderopvang

Door Marjan Boonzaaijer

Met de gemeenteraadsverkiezingen net achter de rug, ontstaan weer nieuwe kansen op het gebied van lobbyen in de gemeente. Lobby-expert Erik van Venetië helpt directeuren én locatiemanagers in de kinderopvang tijdens een inspirerende middag op 20 maart in Hoevelaken op weg om aan de slag te gaan met de issues in hun gemeente. “Denk niet […]

Download

Lobbyen in 5 tips

Door Marjan Boonzaaijer

Het verbinden van belangen, dat is de kern van een succesvolle lobbystrategie. En werk samen met partners, dan kom je makkelijker binnen bij een wethouder. Lobbyspecialist Erik van Venetië geeft tips over modern lobbyen.

Download

Innovatief Denken en Handelen

Door Marjan Boonzaaijer

Deze tijd van toenemende concurrentie vraagt om innovaties, ook in de kinderopvang. De wachtlijsten van slechts enkele jaren terug zijn vervangen door een slag om de gunst van de ouder. Veranderingen in het aanbod moeten de klant naar binnen trekken. Hoe ontwikkel je een innovatief aanbod waar ouders warm voor lopen? We spreken met twee […]

Download

Small Data-Hoe kleine aanwijzingen leiden naar grote trends

Door Marjan Boonzaaijer

In Small Data neemt Martin Lindstrom je mee op reis over de hele wereld. Door zorgvuldig anders te kijken (bij consumenten thuis, in winkels en op straat) en door gesprekken met consumenten, ontdekt hij alle details van de (onbewuste) verlangens van consumenten. Door zijn frisse blik besef je hoeveel aanwijzingen er in ons dagelijks leven […]

Lees meer

Vooruitkijken en kansen benutten

Door joostradstake

De wereld verandert snel. De ene ontwikkeling volgt de andere op en als je niet oplet is je onlangs vastgestelde strategie alweer achterhaald. Hoe ontwikkel je een strategie in een omgeving die continu verandert? En wat is je rol hierin als directeur/bestuurder van een kinderopvangorganisatie?

Lees meer

Baanbreker

Door joostradstake

‘Zo maak je ruimte voor vernieuwing’ door Rutger Slump ‘Baanbreker’ geeft een praktisch en zelfrelativerend inzicht in de menselijke kant van innoveren. Dit boek maakt u bekend met de spanningen, dilemma’s en belemmerende patronen die u tegenkomt als u buitengewone dingen wilt doen en laat u inzien hoe u effectief ruimte maakt voor innovatie. Het […]

Lees meer

Weet wat je wilt en voer de regie

Door joostradstake

Elisa de Groot is partner van In Touch, women resource management en co-auteur van verschillende boeken zoals ‘Sterke mannen en slimme vrouwen’. Tijdens de Landelijke Bijeenkomst van de bdKO hield ze een presentatie over sterk én slim onderhandelen. Ze refereerde hierbij verschillende keren aan de vorming van Integrale Kind Centra en gaf voorbeelden wat te […]

Lees meer

Vertrouwen alleen is niet genoeg

Door joostradstake

Schaalvergroting is een issue in de kinderopvang. In deze nog jonge  sector heeft men over het algemeen nog weinig ervaring met allianties, fusies of overname. De bdKO organiseert een rondetafelbijeenkomst over dit onderwerp. Hier alvast een opwarmertje. Over sturen en in de spiegel kijken.

Strategisch onderhandelen

Door joostradstake

Een presentatie van Elisa de Groot en Monic Bührs van In Touch-Women Resource Management

Kinderopvang in transitie

Door joostradstake

De omgeving rond kinderopvang is volop in beweging. Op landelijk niveau vindt er discussie plaats over de kwaliteit van kinderopvang en over de ge-wenste veranderingen bij peuterspeelzalen. Op gemeentelijk niveau zijn er de ontwikkelingen in relatie tot het onderwijs en de jeugdzorg. En het gaat allemaal snel. Wat is er eigenlijk aan de hand in […]

Custumer excellence en leiderschap

Door joostradstake

Wat doen ondernemingen die elk jaar beter presteren anders dan hun concurrenten? Hoe kan een kinderopvangorganisatie een versnelling tot stand brengen in de ombuiging naar groei? Waarom is de versterking van de klantbeleving zo enorm waardevol voor de organisatie? Een eigentijds antwoord op eigentijdse vragen.

Ik als strategos

Door joostradstake

Ik als Strategos, 4 handvaten voor planning vs actie